Co to jest serotonina?

Co to jest serotonina?

Serotonina, tak jak endorfina i dopamina, jest uznawana za „hormon szczęścia”. Substancja ulega syntezie dzięki obecności tryptofanu, który jest w bananach, nasionach, awokado czy fasoli. Poziom serotoniny w organizmie jest wyższy za sprawą aktywności fizycznej (min. pół godziny dziennie), słońca i zbliżeniom płciowym. Niski poziom tego hormonu może skutkować depresją.

Za co odpowiada serotonina?

Serotonina to neuroprzekaźnik, który jest hormonem tkankowym. Substancja wpływa na nastrój, więc potocznie jest nazywana „hormonem szczęścia”. Serotonina wpływa na apetyt, zwłaszcza na przyswajanie cukrów. Hormon ten zapewnia stabilizację emocjonalną, energię życiową i kontrolę wagi. Właściwa dawka serotoniny w organizmie wpływa na spokojny sen, pobudzanie ciśnienia krwi oraz usprawnia cykl miesiączkowy. U niemowląt hormon ten odpowiada za regulację ciepła. Zbyt małe stężenie serotoniny w organizmie może powodować stany lękowe i depresyjne.

Serotonina – gdzie występuje?

Serotonina syntetyzuje się za sprawą tryptofanu. Składnik ten znajduje się głównie w bananach, awokado, nasionach dyni, mięsie drobiowym, jajkach, fasoli i serze. Aby wyzwolić działanie tryptofanu, należy zwiększyć produkcję insuliny. Aby to osiągnąć, należy jeść węglowodany zawarte w owocach, miodzie czy deserach. Dzięki jedzeniu tych cukrów prostych, tryptofan wchłania się do krwiobiegu, po czym dostaje się do szyszynki, gdzie zachodzi produkcja serotoniny. Tak więc po zjedzeniu słodkiego pokarmu automatycznie człowiek czuje się lepiej. Kasze, otręby czy pieczywo razowe zawierają węglowodany złożone, które wolniej wpływają na nastrój, jednak działają dłużej. Aby skuteczniej syntetyzować serotoninę, należy przyjmować też witaminy z grupy B, które są zawarte w pestkach słonecznika, brokułach lub kiełkach. Aktywność fizyczna znacznie pobudza produkowanie tego hormonu. Aby to osiągnąć, wystarczy ćwiczyć minimum pół godziny każdego dnia. Może to być zarówno uprawianie sztuki walki, jak też jazda na rowerze czy basen. Warto wspomnieć, że do zwiększenia się stężenia serotoniny przyczynia się seks i pocałunki, które mogą podnieść jej poziom nawet o 200 proc.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *